بهترین مطالب درباره مدیریت دیجیتال

مقدمه

مدیریت دیجیتال فرآیند نحوه عرضه کالا در بازار به صورت دیجیتالی می باشد که اینکار دانش های مربوط به خود را می طلبد. با جهانی شدن عرصه کسب و کار مدیریت از شکل پایدار خود که مبتنی بر یک سری اصول و مفاهیم اولیه بود تغییر کرده است، دنیای دیجیتال وارد کار شده که شکل جدیدی از مدیریت را به عنوان مدیریت دیجیتال پدید آورده است.

اهمیت مدیریت دیجیتال

از آنجا که اطلاعات و فناوری به سرعت رو به رشد است. همه افراد جامعه به سمت دیجیتالی شدن پیش می روند، بازاریابی دیجیتال نیز به شدت در حال رشد می باشد لذا نیاز است که سازمان ها نیز خود را با این روند وفق دهند. به این ترتیب حتی سازمان های محلی نیز خود را در مقابل بازارهای جهانی مشاهده می کنند. در مدیریت دیجیتال مدیران می بایست علاوه بر اصول کلی مدیریت به سواد کار با اطلاعات و نحوه استفاده از رایانه تسلط کامل داشته باشند. سواد کار با اطلاعات همان دانش تجزیه و تحلیل اطلاعات می باشد. از آنجا که  امروزه با حجم عظیمی از اطلاعات روبرو هستیم لذا نیاز به ابزارهایی برای تحلیل این اطلاعات داریم. این ابزارها رایانه ها می باشند. کار با رایانه و استفاده از نرم افزارهای تجزیه و تحلیلی خود نیازمند دانش و تجربه است. که یک مدیر باید به این صفات مزین باشد.

وقتی قرار است کالای ما به صورت دیجیتال عرضه شود با چالش هایی رو به رو هستیم
digital-management1

مهم ترین چالش های مدیریت دیجیتال

•    امنیت

امنیت اطلاعات از مهمترین چالش های یک مدیر می باشد. در دهه های گذشته مدیران برای امنیت اطلاعات خود از صندوق هایی با ایمنی بالا استفاده می کردند. هرچه میزان امنیت بیشتر می شد هزینه های سنگین تری برای سازمان به همراه داشت. امروزه اسناد کاغذی جای خود را به اسناد دیجیتال داده است. عدم آگاهی کارکنان با مفاهیم اطلاعاتی، نبود سیستم امنیتی درست برای سازمان و همچنین افزایش روز افزون تخلفات دیجیتالی موجب نگرانی سازمان ها شده است. عدم امنیت در کشورهای درحال توسعه که تجربه کار با فناوری را به تازگی تجربه می کنند بیشتر مشاهده می شود و حتی گاهی نمی شود در این کشورها یک سیستم بی عیب و نقص را مشاهده نمود.

•    بی ثباتی ناشی از شکل گیری فضای دیجیتال

با دیجیتالی شدن و جهانی شدن رقبا، شرایط غیر قابل پیش بینی شده است. آگهی های خرید و فروش با چنان سرعت بالایی انتشار می یابد. معاملات با چنان سرعت بالایی در حال انجام شدن است که اگر سازمانی از مدیریت دیجیتال قوی برخوردار نباشد از سیر تحولات اطراف خود بازمانده و از بازار رقابتی کنار گذاشته می شود.

•    تغییر مفاهیم

ثروت

در گذشته ثروت به مجموعه دارایی ها از جمله طلا و پول ها گفته می شد که برای حفظ آن از نگهبانان استفاده می شد. ولی امروزه ثروت شکل جدیدی به خود گرفته است. ثروت یک سازمان به داشتن بازار گرم آن برمی گردد.امروزه مهم نیست کالایت را چقدر بفروشی بلکه تداوم فروش و گسترش فروش و رضایت افراد ثروت یک سازمان تلقی می شود.

سود

که حاصل از مبادله کالا بین اشخاص باهم به وجود می آید. در گذشته هر شخص بسته به قدرت اجتماعی خود کالایی را عرضه می کرد و دیگران مجبور به خرید از وی بودند. امروزه سود یک شرکت در معاملات بسته به رضایت مشتری و حفظ تداوم وی می باشد. امروزه سازمان دیگر نمی تواند به سود خود تنها فکر کند بلکه باید به یک معامله برد برد فکر کند تا بتواند بقا داشته باشد.

تولید

در گذشته تولید کننده با دخالت سلیقه شخصی خود کالایی را تولید می کرد و در اختیار مشتری قرار می داد و مشتری فقط یک مصرف کننده بود.  با روند دیجیتالی شدن و افزایش سلیقه ها شرکت ها دیگر نمی توانند کالای مطابق سلیقه خود تولید کنند. ابتدا شرکت باید در بازار نیاز سنجی کرده و کالای مورد نیاز مردم را تهیه نمایند.اینها از جمله مفاهیمی بود که باید به آن توجه کرد.

•    روابط انسانی

با گسترش شبکه جهانی مردم به گونه ای در یک چار چوب نامریی به دور خود جمع شده اند. به سرعت با یکدیگر ارتباط بر قرار کرده و روی هم تاثیر می گذارند. فرهنگ ها و نوع نیاز ها تغییر می کند. بنابراین یک شرکت هر قدر هم که کوچک باشد خود را در قبال بازار بزرگی مشاهده می کند که مخاطبان آن در عرصه جهان پخش هستند. بنابراین شرکت ها می بایست با برقراری ارتباط موثر با مصرف کنندگان بتوانند به سرعت پاسخگوی بازار باشند.

نتیجه گیری

دنیای امروز به سرعت در حال دیجیتالی شدن است این امر را می توان به صورت مشهودی در لوازمی که مردم به صورت روزانه استفاده می کنند مشاهده کرد، با توجه به افزایش دیجیتالی شدن و تغییر علایق مردم سازمان ها نیز خود را باید به این سمت سوق دهند تا بتوانند بقای خود را در حفظ کنند. امروزه دیگر سازمانی نیست که بتواند برای حفظ بقای خود به همان روش سنتی به کار خود ادامه دهد. بنابراین بحث دیجیتالی شدن مهمترین چالش در تغییر سازمانی می باشد که باید منابع مالی به آن اختصاص داد تا سازمان بتواند در جهت رشد و بالندگی گام های موثری بردارد.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری

نویسنده: ماهان تیموری – صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ،مدیریت ریسک

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s