آنچه که برای گواهینامه مدیریت بهبود کیفیت به آن نیاز دارید

مقدمه

EFQM مدیریت تعالی سازمان می باشد. که بنیاد مدیریت بهبود کیفیت اروپا آن را ارائه داده است. بنیاد اروپاییمدیریت بهبود کیفیت (EFQM) در واقع ابزاری است برای ارزیابی رشد یک سازمان در تمامی سطوح سازمان و ایجاد نظم در سیستم مدیریتی سازمان. این مدل به عنوان چارچوبی کلی در سیستم مدیریت بهبود کیفیت اروپا به کار گرفته شد.

به عنوان جایزه کیفیت برای سازمان های محلی و ملی به شمار می آید. EFQM گرچه از دیدگاه مشتریان بسیار مهم می باشد، اما برای شرکت ها به عنوان یک سیستم مدیریتی برای رشد و خود ارزیابی آن ها تلقی می شود.

مزایای استفاده مدیریت بهبود کیفیت

•    خود ارزیابی

انجام خود ارزیابی برای سازمان ها باعث می شود، وضعیت خود را با سازمان های موفق سنجیده و نقاط ضعف و قدرت خود را تشخیص دهند.

•    هدف

وجود هدف در این سیستم موجب می شود مدیران و کارکنان برای رسیدن به آن تلاش کنند.

•    اعطای گواهینامه بهبود کیفیت

داشتن گواهینامه بهبود کیفیت دستاورد بزرگی برای سازمان در جهت کسب و کار بین المللی می باشدمی باشد. با داشتن این گواهینامه برند شرکت به بازار جهانی معرفی می شود و می تواند راحتتر در بحث مدیریت بازاریابی و فروش عمل نماید.

•    افزایش سطح کیفی

فضای رقابتی ایجاد شده برای کسب گواهینامه بهبود کیفیت توسط سازمان ها، موجب رشد سازمان ها گردیده است

•    رضایتمندی

این مدل به رضایتمندی تمامی ذینفعان توجه دارد، بنابراین به طور کلی موجب رضایتمندی در کلیه ابعاد خواهد شد

•    تضمین موفقیت سازمان

مدل بهبود کیفیت موفقیت سازمان را بطور نقطه ای بررسی نمی کند بلکه به ارزیابی موفقیت شرکت در دراز مدت می پردازد. برای بدست آوردن گواهینامه بهبود کیفیت اروپا یکسری معیار ها باید توسط سازمان رعایت شود.

معیار های توانمند ساز که سازمان را برای رسیدن به نتایج عالی توانمند می سازد
معیارهای نتایج که به بررسی میزان دستیابی شرکت به معیار های توانمند ساز می پردازد

هر دسته از این معیار ها ۵۰۰ امتیاز برای شرکت به همراه می آورد. بررسی این امتیازات شرکت را در دریافت گواهینامه بهبود کیفیت مورد سنجش قرار می دهد. هر دسته از معیارهای توانمند ساز و نتایج شامل مواردی می باشد که به شرح آن ها می پردازیم

quality

معیار های توانمند ساز مدیریت بهبود کیفیت

•    رهبری

وظیفه هدفگذاری برای سازمان و ایجاد ابزار مناسب برای رسیدن به اهداف را برعهده دارد.
ثبات سازمان در زمان تغییر، جهت گیری سازمان، بررسی عملکرد سازمان و ترغیب کارکنان برای رسیدن به اهداف از جمله وظایف رهبری می باشد.

•    خط مشی سازمان

سازمان می بایست خط مشی و اهداف خود را با توجه به رضایتمندی تمامی افراد و بازاری که در آن فعالیت می کند مشخص نماید.

•    منابع انسانی

مهم ترین عامل رشد تعالی سازمان کارکنان آن سازمان می باشد. سازمان باید کلیه امور مربوط به کارکنان را که به صورت فردی یا تیمی فعالیت می کنند مورد ارزیابی قرار دهد و آنها را در جهت درست هدایت نماید. همچنین باید با ارتباط موثر با کارکنان و راهکارهایی جهت ترغیب آنان ، انگیزه لازم را در آنان ایجاد کرده تا توان خود را برای رشد و تعالی سازمان به کار گیرند

•    منابع و شرکای تجاری

سازمان می بایست شرکای تجاری خود را برای رسیدن به این اهداف مدیریت و سرپرستی کند. همچنین می بایست منابع لازم برای نیل به اهداف را شناسایی و تامین نماید.

•    فرآیند

سازمان موظف است فرآیند لازم برای کسب رضایت مشتریان و سایر افراد ذینفع در سازمان را مدیریت کرده و ساماندهی کند

معیار های نتایج مدیریت بهبود کیفیت

•    نتایج مربوط به منابع انسانی

سازمان نتایج مربوط به کارکنان خود را بررسی کرده و مشخص می کند در ارتباط با منابع انسانی خود به چه نتایجی دست یافته است

•    نتایج مربوط به مشتریان

هدف سازمان جلب رضایت مشتری و حفظ بازار همیشگی می باشد. در اینجا مشخص می شود سازمان در ارتباط با مشتریان به چه نتایجی رسیده است

•    نتایج مربوط به جامعه

در این مورد نقش سازمان در جامعه مورد ارزیابی قرار می گیرد و مشخص می شود سازمان در خصوص جامعه به چه نتایجی دست پیدا کرده است

•    عملکرد

عملکرد سازمان با توجه به اهداف و برنامه زمانبندی شده مورد بررسی قرار می گیرد و مشخص کننده این است سازمان در رسیدن به اهداف چه نتایجی بدست آورده است.

در مدل بهبود کیفیت سازمان ها نیاز به خود ارزیابی دارند تا نقاط قوت و ضعف خود را تشخیص داده و در رسیدن به اهداف گام های موثری بردارند.

سطوح مختلف مدیریت بهبود کیفیت سازمان

•    گواهینامه

اعطای گواهینامه به سازمان هایی که قصد دارند سطوح کیفیت خود را مطابق با معیارهای نه گانه مدیریت کیفیت سازمانی(EFQM) تنظیم کنند

•    تقدیر نامه

به سازمان هایی تعلق می گیرد که از معیارهای نه گانه حداقل نمره ۴۰۰ را کسب نموده اند

•    تندیس نقره ای

اعطای تندیس سازمان هایی که خود را با معیارهای نه گانه هماهنگ کرده اند و امتیاز حداقل ۶۰۰ را کسب نموده اند

•    تندیس طلایی

اعطای تندیس به سازمان هایی که معیارهای نه گانه در آنها به خوبی اجرا شده و امتیاز حداقل ۷۰۰ را بدست می آورند.

این مقاله به موضوع گواهینامه مدیریت بهبود کیفیت اروپا پرداخت تا قدمی در جهت آشنایی مدیران ما جهت بهبود کیفیت محصولات خود و معرفی  کالای به بازار جهانی برداشته باشد.

نتیجه گیری

مدیریت بهبود کیفیت همواره به بهبود مستمر سازمان ها می پردازد بنابر این سازمان ها را در جهت رشد مورد بررسی قرار می دهد، داشتن این گواهینامه برای سازمان به منزله کیفیت محصول بالای آن می باشد. این گواهینامه به منزله دسترسی سازمان به بازارهای جهانی می باشد. حتی در کشور ما نیز اگر سازمان ها این گواهینامه را نداشته باشند بسیاری از مراکز خدماتی با آنان مشغول به کار نمی شوند.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

این مطلب را حتما بخوانید :  راهکارهای مدیریت تعارض

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری

نویسنده : ماهان تیموری – صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، مدیریت برند

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s